Přeskočit na obsah
logo Ostrava

Nejčastější dotazy

Komu Váš domov poskytuje služby?

Sociální služby poskytujeme zejména občanům města Ostravy. Cílovou skupinou jsou dva okruhy osob:

1) Osoby, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jsou v nepříznivé sociální situaci a potřebují péči a podporu jiné osoby, která jim nemůže být z jakéhokoliv důvodu zajištěna rodinou, terénní nebo jinou službou sociální péče.

2) Osoby v nepříznivé sociální situaci starší 40 let, které jsou z důvodu zdravotního stavu těžce či úplně závislé na pravidelné pomoci druhé osoby a tato pomoc jim nemůže být zajištěna z jakéhokoliv důvodu rodinou, terénní nebo jinou službou sociální péče.


Komu Vaše zařízení službu neposkytuje?

– osobám, jejichž zdravotní stav vyžaduje poskytnutí ústavní péče ve zdravotnickém zařízení,

– osobám, které nejsou schopni pobytu v zařízeních sociálních služeb z důvodu akutní infekční nemoci,

– osobám, jejichž chování by z důvodu duševní poruchy závažným způsobem narušovalo kolektivní
soužití a znemožňovalo soužití s ostatními uživateli.


Jak dlouho budu čekat na přijetí?

Je nám líto, ale nemůžeme Vám přesně sdělit, kdy zájemce o službu budeme moci příjmout. Aktuálně volná místa nemáme, hledáme vždy nového klienta na uvolněné místo (lůžko). Místa se uvolní pouze přirozenou cestou. Při rozhodnutí o přijetí není rozhodující doba, po kterou je žádost v evidenci Domova. Rozhodující je zejména aktuální zdravotní stav žadatele, míra jeho soběstačnosti, sociální situace a míra potřebnosti k poskytnutí požadované pobytové sociální služby.


Jaké je u Vás ubytování a vybavení pokojů?

Ubytování poskytujeme klientům pouze v jednolůžkových a dvoulůžkových pokojích. Pokoje jsou standardně vybaveny nábytkem (postele, skříně, křesla, stolky atd.). Po dohodě s panem ředitelem je možné nahradit některý standardní nábytek vlastním (např. křeslo, poličky). Pokoj lze také vybavit drobnými bytovými doplňky (vlastní obrázky, květiny, polštářky, povlečení apod). Sociální zařízení není součástí  pokojů, je pro klienty společné a je přístupné z centrální chodby jednotlivých oddělení.


Je možné ve Vašem domově být ubytován na pokoji s druhým pohlavím?

Aktuálně společné ubytování mužů a žen na pokoji neposkytujeme. Máme k dispozici tři samostaná oddělení pro ženy a jedno samostané oddělení pro muže


Jak je u Vás zajištěno stravování?

Strava je připravována ve vlastní kuchyni. Domov poskytuje klientům celodenní stravování na základě předem uveřejněného jídelníčku. Naše kuchyně připravuje stravu 5x denně (snídaně, přesnídávka, oběd, svačina, večeře) a ve třech dietách (normální, šetřící – žlučníková a diabetická). Stravu je možno upravit dle individuálních potřeb s ohledem na zdravotní stav klientů. Vaříme pouze pro klienty Domova Iris a jeho zaměstnance.


Je ve Vašem domově kantýna nebo bufet?

Stálý provoz kantýny nebo bufetu se v našem domově ukázal jako dlouhodobě neudržitelný. Na jídelně domova jsou však dispozici samoobslužné automaty s cukrovinkami, nápoji a kávou.


Jak je to s úklidem?

Úklid v pokoji klientů provádí zaměstnanci úklidu. Místa, kde jsou uloženy osobní věci (skříně, stolky, apod.), si uklízí klient sám. V případech, kdy není klient schopen si sám uklidit nebo udržet pořádek v osobních věcech z důvodu zhoršení zdravotního stavu, napomáhá těmto úkonům personál za přítomnosti klienta.


Jak je to s praním prádla?

Praní, žehlení a drobná oprava osobního prádla je zajištěna v naší prádelně (osobní prádlo klienta dostává identifikační značku). Stejně tak praní lůžkovin a ostatního textilního vybavení pokoje (záclony, závěsy, ubrusy, přehozy, apod.). Opravy osobních oděvů na žádost klienta, jako je např. zkracování, zužování, všití uzávěrů, je nabízeno za úhradu jako fakultativní činnost.


Mohu si vzít do zařízení televizi, rádio?

Ano, ale musíte počítat s tím, že koncesionářské poplatky a případné opravy si hradíte sami. Na pokojích jsou televize soukromé, klientů. Pokud jsou na pokoji dvě televize, je nutná domluva se spolubydlícím. situace je většinou řešena nákupem sluchátek. K dispozici jsou klientům také televize na společných jídelnách a kulturních místnostech, které jsou majetkem Domova


Mohu mít u sebe v domově domácího mazlíčka?

Je nám líto, ale tato možnost není


Za co a kolik budu celkově platit?

V domově Iris hradíte ubytování, stravování a péči. Celková částka za ubytování se liší podle počtu lůžek na jednotlivých pokojích. V ceně je zahrnutý i úklid a praní prádla. Celková částka za stravování je za 5 jídel denně. Aktuální cenu stanovuje ceník služeb, který je schvalován zřizovatelem a naleznete na těchto stránkách. Péči hradíte ve výši, která odpovídá Vám přiznanému příspěvku na péči.


Jak to bude s důchodem?

Po nástupu do domova máte možnost přijímat důchod od České správy sociálního zabezpečení třemi způsoby:

– zasíláním tzv. hromadným poukazem na účet domova, kdy Vám důchod vyplatí finanční
referent domova vždy 15 den v měsíci,

– zasíláním na Váš osobní účet u peněžního ústavu (Česká spořitelna, Komerční banka, apod.),

– příjem důchodu prostřednictvím České pošty – osobní převzetí od doručovatelky.


Jakým způsobem můžu platit za poskytované služby?

Úhradu za ubytování a stravování máte možnost hradit třemi způsoby:

– převodem z Vašeho účtu,

– stanovenou výši úhrady uhradíme automaticky s Vaším souhlasem z důchodu, který byl do
zařízení vyplacen hromadným poukazem.

– hotově do pokladny domova


Pokud budu na dovolené, vrátí se mi nějaké peníze?

V případě, že dodržíte stanovené podmínky, bude Vám vrácena poměrná částka za stravování ve výši stravovací jednotky a poměrná část příspěvku na péči. Výši vrácené částky stanoví interní předpis – Domácí řád, se kterým budete před nástupem seznámeni.


Pokud budu v nemocnici, vrátí se mi nějaké peníze?

Za dobu hospitalizace ve zdravotnickém zařízení Vám bude vrácena poměrná částka za stravování ve výši stravovací jednotky.


Kdy mě může navštěvovat rodina a přátelé?

Doba návštěv je omezena na denní dobu od 8,00 hod. do 18,00 hod. každý den. Po dohodě s ošetřujícím personálem je možná i jiná doba. Návštěvníci však nesmí rušit provoz Domova, klid klientů a pořádek. V případě porušení klidu a pořádku může být prostor pro návštěvu určen.


Mohu trávit víkend, dovolenou u rodiny?

Ano, v každém případě. Maximálně Vás budeme podporovat ve styku s rodinou a blízkými. Pobyt mimo domov je potřeba oznámit nejpozději dva pracovní dny předem z důvodu vrácení úhrady za neodebranou stravu.


Dochází a ordinuje v zařízení lékař?

Ano, praktický lékař s ordinací v blízkosti Domova je schopen zajistit svýn registrovaným klientům zdravotní péči, včetně návštěvní služby. Dochází do Domova 1x týdně. Dále k nám externě dochází 1 x měsíčně psychiatr a lékařka z diabetologie. Několikrát do roka nás navštíví externí zubní lékař.


Dochází do vašeho zařízení kadeřnice a pedikérka?

Ano, dochází nejméně jedenkrát za 6 týdnů. Budete-li mít zájem, můžete se objednávat prostřednictvím svého důvěrníka nebo vedoucí oddělení.